jonnaiaustralien.blogg.se

Max Brenner

Kategori: Australien

Igår tog Malin och jag tåget och åkte till Newtown. Där besökte vi Max Brenner, världens bästa chokladcafé! Dom har alltifrån varm choklad (typ 20 olika sorter), chokladshakes, desserter, chokladfondue... Typ allt man kan vilja ha när det kommer till choklad. Vi blev mätta kan jag lova. Sedan skulle vi promenera in till CBD, där vi hamnade lite...fel. Men fram kom vi ju tillslut och det var en fin promenad vi fick!

Nöjd Malin med thick italian milk chocolate och en caramel tart.

Nöjd Jonna med en thick italian milk chocolate och brownie. (Och arm som ser lustig ut).

I Victoria Park. Här hade vi inte planerat att hamna på vägen in till stan men det gjorde vi visst!

Darling Harbour. Här hade vi inte heller planerat att hamna men det gjorde vi ändå! Hihi.

Wanda Beach

Kategori: Australien

I torsdags spenderade jag och Malin en blåsig dag vid Wanda Beach och läste. På kvällen tog vi en promenad till Gunnamatta Bay, hamnen som ligger på motsatta sidan av stranden. Och inte att glömma, på kvällen gjorde vi grymma hemgorda kycklingburgare och tonfiskburgare med sötpotatis!

Att stranden är helt öde beror på att det var farliga undervattenströmmar överallt, så alla stränder var stängda.

Här promenerar vi nere vid hamnen.

Manly och födelsedag

Kategori: Australien

Igår var det min födelsedag och vi började dagen med en stor brunch på vårt favoritbrunschställe Nulla Nulla. Efter det tog vi oss in till stan och åkte färja över till Manly, där vi promenerade bort till Shelly Beach. I 32 graders värme var det väldigt skönt att bada kan jag lova! På kvällen när vi kom hem igen firade vi mig med tårta och presenter. Tack snälla för allt jag fick :) Och Nick hade köpt en heeelt fantastisk tårta från Guylian, mums.

På färjan från stan till Manly.

I Manly. Shelly Beach som vi är på väg till syns där i bakgrunden.

Tårta med ljus och tomtebloss!

A m a z i n g.

Besök av syster yster

Kategori: Australien

Tänka sig! Nästa lördag kommer Malin hit på besök och stannar i 2 ½ veckor. SKOJ säger jag!!

Båtutflykt

Kategori: Nya Zeeland

På annandag jul åkte vi ut med båten vid Mount Maunganui. Det blev både badande men jag vågade mig även på att åka bakom båten i en "biscuit" (vet inte man kan kallar dom på svenska) och det var riktigt kul! Men lite läskigt på samma gång för det kändes som det gick så himla fort. Lite som att åka bergochdalbana med andra ord! När man skriker av både rädsla och glädje på samma gång, typ.

God Jul

Efter att ha öppnat julklappar på juldagens morgon på nya zeeländskt vis åkte vi en sväng till Mount Maunganui igen. Efter en kaffe och promenad åkte vi hem till ett klassiskt julbord. Ehum. Klassiskt NZ vill säga! Sallad, potatis och grillat, och till efterrätt åt vi pavlova och fruktkaka. Ingen Jansson, köttbullar eller Paradis-ask detta år... =)

Utsikt

Kategori: Nya Zeeland

Utsikten från Nick's föräldrars hus var helt fantastisk. Tänk att stå i köket och diska och titta ut över detta!

Fast istället för att diska kan man göra som oss och ta ett bad i utomhusspat...

Hobbiton Movie Set

Kategori: Nya Zeeland

I Matamata ligger byn där alla scener från The Shire (Fylke) i Sagan om Ringen och The Hobbit filmerna har spelats in. Och jag som älskar filmerna ville såklart åka dit! Det var helt fantastiskt att föreställa sig alla skådespelare och kameramän som har stått just där vi var och spelat in. Prismässigt var det ganska dyrt då man inte är tillåten in på området utan en guide, men är man ett fan av filmerna så är det en upplevelse väl värd pengarna, tycker jag! Något som var mysigt också var att det kom rök ur skorstenarna från alla husen, så hela området kändes liksom levande. Här kommer en stor bildbomb:

I bussen på väg till The Shire.

Utanför Bilbos/Frodos hus!

Sam's hus, där slutscenen från Konungens återkomst filmades.

I bakgrunden syns The Green Dragon där den guidade turen avslutades med en hembrygd ingefära-öl!

Gondola och luge

Kategori: Nya Zeeland

Efter farmbesöket, promenaden bland bubblande gyttjepölar och lunch vid havet åkte vi i en gondola upp på ett berg i Rotorua. Påminde om sommarsemestrarna i Sälen!! Efter att ha njutit av utsikten så åkte vi "luge" ner för berget, det var som en blanding mellan rodel och gokart, hur kul som helst!! Detta gjorde vi två gånger, och åkte lift upp emellan. Värt att göras om!

Får ni inte lite Sälen-känsla?!

Nick i gondolan.

Utsikten från toppen.

Detta är alltså det som kallades "luge", som vi åkte nerför berget!

Jag och Nick's lillebror i liften upp igen.

Kuirau Park

Kategori: Nya Zeeland

Efter farmbesöket åkte vi till Kuirau Park. Rotorua är känt för all sin vulkaniska aktivitet så i parken vi gick till kunde man bland annat se rykande heta källor och bubblande gyttjedammar. Allt svavel som kommer ur underjorden gör dock att det luktar ruttna ägg...

Lunchpaus vid havet. (Där slapp vi lukten!)

Farmliv

Kategori: Nya Zeeland

Dagsutflykt till Rotorua. Första stoppet var på en farm! Jag som gillar att klappa...

På väg till farmen.

Klart kiwins hemland är fullt av kiwis.

Cathedral Cove

Kategori: Nya Zeeland

I området Coromandel ligger Cathedral Cove dit vi åkte en dag. Det är en bergsformation vid stranden som ser ut som ett valv, och när tidvattnet är lågt kan man gå igenom den till stranden på andra sidan. Fick dessutom en väldigt fin och härlig promenad på ungefär 45 minuter från där man parkerar till dess att man kommer ner till själva grottan och stranden.

Stopp på vägen medan vi åkte till Coromandel. Så fin utsikt! Och såhär ser det ut ÖVERALLT i Nya Zeeland.

Promenad till Cathedral Cove.

Cathedral Cove är alltså valvet som syns i bakgrunden.

Kaiate Falls

Kategori: Nya Zeeland

Dagsutflykt till Kaiate Falls. Det var så himla fint, skulle rekommendera alla som är där att åka dit och promenera genom den fina skogen ner till vattenfallet. Och om man inte är en fegis som jag även ta sig ett dopp (vilket Nick gjorde).

Utsikt innan vi gick ner till vattenfallet. (Mount Maunganui syns i bakgrunden.)

Mount Maunganui

Kategori: Nya Zeeland

Efter två veckor i Nya Zeeland tänkte jag börja ladda upp lite bilder därifrån nu. Jag börjar med Mount Maunganui, som är namnet på både en ort och själva berget som finns där. Det blev lite av mitt favoritställe! Berget är 232 meter högt och vi promenerade upp till toppen och efteråt när vi var nere igen gick vi även den lite lättare promenaden runtom. Så fint, så fint.