jonnaiaustralien.blogg.se

Kvällspromenad

Kategori: Australien

Precis tillbaka från en kvällspromenad längs Blackwattle Bay med Jason Castro på hög volym i öronen. Livet i Sydney är härligt. Imorgon kör jag igång på jobbet igen efter att mer eller mindre ofrivilligt haft fyra dagar off. Äntligen. Behöver få fart på inkomsterna igen.

Tillbaka i Sydney

Efter en omvälvande helg förra veckan med oförutsedda händelser så kom jag tillbaka till Sydney i måndags. Här är jag nu med en pojkvän mindre, 12 000 kr fattigare då jag blev bestulen på flygplatsen, en ny flat med nya rumskompisar, och lyckligtvis är jag tillbaka på samma jobb. Jag har sett till att umgås med vänner här varenda kväll sedan jag kom tillbaka, och även veckan som kommer bjuder på många kvällar att se fram emot. Bland annat kommer ju min älskade mamma hit på torsdag!

The Hilltop Restaurant

Kategori: Australien

Igår kväll hittade vi till en riktigt mysig restaurang som ligger uppe bland bergen mittemot vårt hotell. Vi fick skjuts upp av en öppen minibuss och lyxade till det med både förrätt, varmrätt och vin framför solnedgången. Jättefin restaurang, mysigt liveband och utsikten var verkligen hur fin som helst. Ett riktigt guldkorn!

4 Islands

Igår var vi ute på en dagstur med longtailbåt till fyra olika stränder häromkring. Det blev både badande, solande och så fick jag testa på att snorkla för första gången. Tyckte att det var obehagligt i början för det kändes så instängt med cyklopet och begränsande med andningen, men det släppte efter ett tag så nu är jag taggad för att testa någon mer gång!

Ao Nang

Kategori: Australien

Här är några foton från första dagen här i Ao Nang. Vi gick längs en strand där det sprang runt massor av apor, gick upp längs en snirklig trappa upp på ett berg och ner till en annan mindre strand.

Kajaktur

Kajakturen igår var verkligen härlig! Vi åkte ca 50 minuter bort härifrån genom fina omgivningar tills vi kom till stället där vi skulle paddla. Vi var ute i ungefär två timmar och det allra bästa var när vi paddlade genom mangrove-skogen där det var kanske 15 meter brett bara och höga berg och träd runt omkring på båda sidor. Helt fantastisk känsla. Har inga bilder därifrån för vi vågade inte ta upp telefonen och fota med risk för att tappa den i vattnet men har några kort från innan åtminstone!

Sydney ------> Ao Nang

Kategori: Australien

Hade en mycket bra sista kväll i Sydney i måndags. Underhållande besök på Operahuset där det återigen slog mig hur mycket humor det var i denna opera och att det inte alls är så ”seriöst” som jag brukade tro att det var. Efter föreställningen gick vi vidare till Opera Bar för en öl och lite mat, jättefint att sitta på deras uteservering där vi hade utsikt över både operahuset och Harbour Bridge. Sydney är verkligen som finast kvällstid! Efter en promenad tillbaka till Pyrmont flyttade vi mina grejer till mina flatmates nya lägenhet, där jag snällt nog fick spendera natten på soffan. Kommer verkligen sakna att bo tillsammans med dom!!! MEN kommer ju kunna träffa dom om två veckor igen när jag är tillbaka i Sydney. Har redan diverse planer över skojigheter vi ska hitta på då!

Just nu sitter jag på ett hotell i Ao Nang och vi ska snart ge oss iväg på en kajaktur! Resan hit gick bra utan förseningar eller konstigheter. Temperaturen mäter cirkus 32 grader. VARMT! Bilder kommer upp senare under dagen!

Flowers in my hair

Kategori: Australien

Fick denna fina hårblomma av Jiho igår, min härliga koreanska flatmate! Hon tyckte den skulle passa så bra när jag är i Thailand. "Don't go to Thailand Jonna! I will kill you!" sa hon även i samma veva... Oj vad jag trivs bra här i denna lägenhet, är så ledsen över att behöva flytta ifrån mina flatmates!

Känslan...

...när semesterbesökare här kommer fram och frågar efter vägen och jag faktiskt är till hjälp och vet vart de ska gå. Konstigt!

Snart åker jag till Thailand :) Anledningen är ju för att möta upp min favoritmänniska i hela världen... Jag och Pontus ska spendera några dagar i Ao Nang och sedan tar vi oss till Koh Lanta för att hälsa på hans föräldrar som bor där just nu. Kommer bli två superhärliga veckor! Sedan åker jag tillbaka till Sydney igen och hur läget ser ut med jobb och boende då återstår att se. Min sista kväll här blir alltså på måndag så jag och Derrek bokade alldeles nyss biljetter till att se Orpheus på Sydney Opera House då. Lär bli en värdig hej-då-och-på-återseende-kväll.

Jag hjärta dig.

Njuter av solen i Darling Harbour efter jobbet.

Den gångna helgen

Kategori: Australien

Lördagens kväll var lika rolig eller kanske ännu roligare än förväntat. Våra favoritbritter kom hem till Moa och hennes flatmates och därifrån tog vi oss sedan till Kings Cross Hotel ett par timmar senare och spenderade kvällen med dans och djupa samtal. Söndagen spenderades även den med Moa, Ollie och Dan med världens godaste pannkakor (nutella och färsk frukt, need I say more?), filmtittande och indisk restaurang i Surry Hills. Mina två godaste måltider på samma dag sedan jag kom till Sydney!

Lördag hos Moa.

Hittade även dessa från en annan utekväll nyligen. Återigen briljerade jag med att bära en dubbelt så tung människa på min rygg, vilket ingen någonsin verkar tro på att jag kan. Men det kan jag!

Pannkakslunch. Så himla gott.

Indiskt. Också så himla gott.

187 Pyrmont Street

Kategori: Australien

Här kommer en hälsning från 187 Pyrmont Street med bilder på lägenheten jag bor i! Ikväll ska jag träffa Moa och några av hennes flatmates för att bege oss hem till britterna Oliver och Dan för allmänt lördagsbus och firande av Dan's nya jobb. Brukar inte bli annat än skoj i deras sällskap och ikväll blir nog inget undantag. Hemma i Sverige sitter mina båda systrar och min mamma samlade i Göteborg och äter cheesecake och myser, synd att jag inte kan vara med er! Puss på er allihopa.

HEJ!

Sovrummet med sina våningssängar ser mer eller mindre ut som ett rum på ett hostel.

Fyra tjejer och ett badrum fungerar förvånansvärt problemfritt!

Helt okej rent kök!

Matbord.

Vardagsrum och stor balkong.

Utsikt från balkongen. Varje lördag klockan 21 har vi dessutom utsikt över Darling Harbours fyrverkerier!