jonnaiaustralien.blogg.se

Rugby Union

Kategori: Australien

För två helger sedan var jag och Nick och kollade på en rugbymatch (det var min 30-års present till honom). Matchen vi såg var den första av tre i Bledisloe Cup mellan Australien (Wallabies) och Nya Zealand (All Blacks). Rugby Union är enligt Nick den bästa slags rugby för självklart är det superstor skillnad mellan League och Union... Hur som helst så är All Blacks topprankade i världen när det kommer till rugby så jag hade höga förväntningar. Det var också roligt att se den ritual som All Blacks alltid gör innan en match börjar, den så kallade "haka" vilket är en uråldrig maori krigsdans (maori=ursprungsbefolkningen). Och såklart så vann All Blacks överlägset och det var en riktig rolig kväll! Ska definitivt se till att gå igen när tillfälle ges, och kanske köpa biljetter lite närmre planen då =)

Och här nedan är ett kort när jag sitter på en trapp nere vid stranden och äter frukost en solig helgmorgon! Ibland blir man rätt trött på pendlandet in till stan varje dag för att jobba, men såna här dagar när man är ledig och kan strosa ner till vattnet på bara några minuter blir jag verkligen så påmind om varför vi väljer att bo utanför stan. Uppskattar och älskar detta så mycket =)

Batemans Bay

Kategori: Australien

Förra helgen gjorde jag och Nick en roadtrip 30 mil söderut och hamnade därmed i Batemans Bay där vi stannade över natten, en liten ort vid vattnet med fina nationalparker i närheten. Här kommer en bildbomb:

Fina omgivningar nästa hela vägen från oss ner till Batemans Bay.

Huskisson utanför Jervis Bay där vi stannade för lunch och åt hamburgare på vegetariska Pilgrim.

På andra sidan bron ligger Batemans Bay.

Var ute och åkte med bilen i omgivningarna och hamnade i Guerilla Bay.

Vi hade med oss cyklarna så att vi kunde cykla längs vattnet i det fina vädret.

Sedan kom vi till höjdpunkten, nämligen Pebbly Beach i Murramarang national park.

Där fanns det vilda kängurur!!!

Sedan körde vi vidare mot Pretty Beach, där blev vi välkomnade av denna känguru som såg ut som om han mer eller mindre väntade på oss medan han kliade sig lite på magen :')

Superhärlig helg hade vi, det är alltid roligt att komma iväg för en dag eller två. På hemvägen blev det några korta stopp på olika ställen innan vi avslutade med middag i Wollongong på vårt bästa burritoställe Beach Burrito

Avslutar med en bukett fina rosor! En helt vanlig onsdag förra veckan kom ett blomsterbud till jobbet och levererade dessa till mig från världens bästa sambo =) (Idag nio dagar senare står de dessutom kvar och ser fortfarande ganska fina ut!)

Gott och blandat

Kategori: Australien

Här kommer lite blandade bilder från de senaste veckorna:

Det här var en ledig fredag då jag tog bilen (tänk att jag kan göra det!) till Nationalparken 20 minuter bort. Tog med mig cykeln och gav mig ut på en svettig cykeltur längs Lady Carrington Drive i den härliga och uppfriskande naturen.

Safety first =)

När jag kommit tillbaka till parkeringen och fått in cykeln i bagaget igen så satte jag mig vid den här platsen vid vattnet med min medhavda fika och tog det lugnt en stund.

Här är ifrån några veckor sedan när jag och Nick gjorde en dagsutflykt till The Entrance igen (dit vi åkte över min födelsedag). Cyklarna var med och vi tog en tur längs vattnet. På hemvägen stannade vi i Terrigal (där vi också var över födelsedagshelgen) och åt pizzamiddag på en restaurang vid stranden.

Och kolla här! Vår fina bokhylla som vi visserligen haft ett par månader nu men oj vad glad jag är över den. Hade längtat såå länge efter en bokhylla och nu äntligen, äntligen har vi en.

För två helger sedan var vi på ett nytt ställe i Nationalparken för en liten vandring. Målet var Figure 8 Pools som ser jättehäftigt ut om ni googlar, det är naturligt skapade "pooler" i sten som är formade som åttor, men i verkligeheten var de täckta av vatten trots att det var lågt tidvatten och inte något som var så speciellt att se. Men promenaden dit var härlig. =)

Och nu är det mindre än en vecka kvar tills vi flyger hem till Sverige på semester! Längtar!!!!

Cykeltur

Kategori: Australien

I lördags tog vi bilen till Royal National Park för en cykeltur då vi köpte nya cyklar nyligen. Fin natur, bra cykelled osv, allt gott, fram tills 10 minuter in i cyklandet då Nicks cykel pajade. Som tur var kunde vi njuta av parken ändå med en promenad längs leden istället. Blir att åka tillbaka snart igen!

Minigetaway

Ett kort från vår minigetaway förförra helgen då vi tog färjan till Taronga Zoo över dagen, åt thaimat till middag från favorithaket, drack lyxig belgisk varm choklad med utsikt över Harbour Bridge på kvällen, och stannade kvar på hotell i Sydney city över natten. Sånt förtjänar man ibland.

Sunset Dinner Cruise

Kategori: Australien

För ett par veckor sedan var jag och Nick på en middagskryssning här i Cronulla längs Port Hacking River. Det bjöds på vin, supergod trerätters middag, och fin utsikt över solnedgången och naturen runtomkring. Helt klart värt att göras om vid ett senare tillfälle.

Födelsedagsroadtrip

Vid min födelsedag för två veckor sedan tog vi bilen och åkte till Port Stephens en natt och The Entrance den andra natten. Det första vi gjorde var att testa sandboarding i Anna Bay, vilket vi hade tänkt göra när vi var där för över 2 år sedan, men det hanns inte med då. Men nu så! Man sitter alltså på en bräda och åker nerför stora sanddyner. Som pulka fast i sand. Riktigt skoj! Men såå jobbigt kan jag lova att gå upp för sanddynerna efteråt för att åka igen... Jobbigare än att gå i snö eftersom sanden är mycket mjukare. Men skulle definitivt rekommendera andra att testa om man vill göra något lite annorlunda =)

De hade även kamelridning i Anna Bay. Men kände att jag vill göra det i Dubai istället så det får vänta.
Det var brant! Lite läskigt att åka ner men roligt =)

Efter sandboardingen åkte vi till motellet, duschade av all sand (.....) och sedan blev det middag.

Dagen efter åkte vi till Tea Gardens i närheten där vi åt frukost och hyrde en båt. Rogivande och himla trevlig grej att göra.

Sedan åkte vi vidare söderut igen för att ta oss ner till The Entrance. Vi bodde en natt vid stranden i Terrigal, en liten småstad där vi tog en promenad, åt födelsedagsmiddag ute och stupade i säng tidigt till en film.

Syns inte så bra men vi bodde på hotellet som syns där typ i mitten på bilden. Blev inte mycket kort här dock.

Sista dagen (på Australia dag) åkte vi till The Entrance, vilket var en jättemysig liten stad/ort full av pelikaner (fanns pelikaner precis överallt i Port Stephens också, men här runt Sydney trivs de visst inte). Precis vid vattnet, med en stor fin lagun typ, inte riktigt men nästan, stranden gick liksom ut i vattnet och täppte till så att det blev som en lagun med lugnt fint vatten. Där vill man bada om man heter Jonna! (som inte gillar hav och vågor).
Hit kommer vi definitivt åka tillbaka. Det ligger bara runt två timmar med bil från Cronulla så perfekt att åka upp över en lördag och söndag och bara stanna en natt. Här blev det inte heller så mycket foton tagna, men vi hyrde cyklar och cyklade i fin natur, hyrde kajak och innan vi åkte tillbaka hem så var det pelikanmatning vid vattnet. VAD MÅNGA många pelikaner alltså. Synd att mobilen var i bilen då. Här kommer en sista bild, en cykelselfie!

Jepp, det är lag på cykelhjälm här. =)

Oh christmas tree, oh christmas tree...

Kategori: Australien

Nu är det jul här i vårt hus! Hopp tralla lalla lalla la...

Featherdale Wildlife Park

Den sista 1 ½ veckan efter att vi kom hem från Gold Coast hann vi bland annat med att åka till en wildlife park, äta bruncher, grilla vid vattnet, åka till Manly, gå på bio, sola på stranden och ta båten över till Bundeena.

Här är några foton från Featherdale Wildlife Park.

Och här nedan är två kort från Bundeena, dit man kan ta en båt från Cronulla som tar ungefär 30 minuter. I Bundeena fick jag och mamma snabbt ångra att vi försökte oss på en promenad i buschen. En orm stötte vi på mitt på stigen där vi gick, vi skrek en hel del båda två kan jag säga! Sen efter det gick vi och la oss på stranden istället och doppade oss i havet. Men som om det inte räckte med att ha sett en orm så såg jag även en 20cm stor vit krabba på havsbotten och sprang snabbt upp ur vattnet igen. Kände mig inte riktigt trygg nånstans!

Mount Tamborine

Kategori: Australien

Efter några dagar av goda middagar, sol, vin och utflykter så åkte vi sista dagen till Mount Tamborine i Gold Coast Hinterland, en stor nationalpark där vi gick i den fina naturen, tittade på vattenfall och besökte en grotta med glow worms där vi fick en guidad tur. Riktigt häftigt faktiskt!

Dreamworld

En av dagarna i Gold Coast åkte vi till nöjesparken Dreamworld. En blandning av bergochdalbanor och ett litet zoo!

Gold Coast och Q1

Kategori: Australien

Här kommer några inlägg med bilder från när mamma var här och hälsade på. Den första helgen åkte vi på en fyra dagars långweekend till Gold Coast, där vi bodde på våning 40 i en stor fin lägenhet i Q1. Vilken fantastisk utsikt vi hade!! Där skulle jag kunna bo...och vänja mig vid att vakna och lägga mig till den utsikten...

Ro ro liten båt

Förra helgen var vi iväg i Royal National Park och hyrde en roddbåt ett par timmar. Det var så härligt!! Glida fram på en flod omringad av fin natur och låta armarna jobba lite =) Vill definitivt tillbaka dit vid ett annat tillfälle. Nästa gång blir det kanske kanot istället. =)

Matfestivaler, strand och körkort

Kategori: Australien

Nu var det minsann ett tag sen jag uppdaterade här. Har gjort lite blandade skojigheter på sistone som att gå på bio och se uppföljaren till Maze Runner, och besöka en Food Truck Festival där vi bland annat drack en så kallad Tella Ball. (Värt att googla en bild...!) Har redan berättat för Nellie men det är då alltså en Nutellamilkshake, toppad med en donut, som i sin tur är fylld med Nutella. Sockerchock! Och igår var vi inne i stan i Hyde Park på Noodle Night Market. Helt enkelt ännu en matmarknad där parken är upplyst och utsmyckad på diverse sätt.

Men största nyheten av allt är väl ändå att jag fått körkort!! Alla dessa helger vi spenderat de senaste 8 månaderna med att övningsköra, äntligen är det slut med det. Nu kan vi ägna oss åt annat skoj istället. Är så stolt att ha tagit körkort, det hade jag aldrig trott för ett år sedan. Firade med att gå till The Body Shop och lyxa till det med lite nya produkter, och på kvällen gick jag och Nick ut och åt hamburgare och drack sangria.

Laddar upp några bilder från en otroligt varm dag för ett par veckor sedan som vi spenderade på stranden. Är så nöjd så nöjd med vårt nya parasoll och solstolar! Nu kan jag verkligen njuta av att vara på stranden.

Och så lite nya växter jag köpte idag på IKEA. Körde alldeles själv dit och tillbaka, nervöst såklart men det gick bra! Fick även med mig knäckebröd hem då jag haft cravings efter knäckebröd med ost... Mums.

Delfiner

Kategori: Australien

Igår var vi ute på promenad längs vattnet här i Cronulla och vad ser vi då om inte mängder av delfiner! Det är bara andra gången sen vi flyttade hit för 2½ år sedan som jag ser delfiner här men tror att jag skulle kunna se dom oftare än så om jag var lite mer uppmärksam... :)

Fick sno en bild från google, då det inte syntes så väl på fotona vi tog med mobilen. Tänk vad häftigt att vara ute och surfa och man har 15 delfiner bredvid sig.